قالب سازی فن آورپلاستیک قالب سازی فن آورپلاستیک .

قالب سازی فن آورپلاستیک

قالب سازی پلاستیک و انواع روش های قالب سازی پلاستیک

قالب سازی پلاستیک به روش تزریق پلاستیک و فشرده سازی
در دنیای صنعتی امروز تمامی مشاغل نیاز به قطعات پلاستیکی دارند و از آنجایی که تولید قطعه به کمک قالب سازی پلاستیک بسیار مقرون و به صرفه است، در تولید انبوه قطعات، صنعت قالب سازی پلاستیک بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
مسلماً ساخت این قطعات انبوه پلاستیکی به یک شکل انجام نمی شود و صنعت قالب سازی پلاستیک نیز مانند دیگر صنایع دارای روش های تولید زیادی است. در این مقاله در رابطه با قالب سازی پلاستیک و انواع روش های قالب سازی پلاستیک می خواهیم صحبت کنیم. شرکت قالب سازی فن آورپلاستیک طراح و سازنده قالب های صنعتی و خانگی است و در زمینه ساخت قطعات پلاستیکی و قالب سازی پلاستیکی دارای نمونه کارهای بیشماری است.
روش های قالب سازی متداول در ایران:

• قالب سازی پلاستیک به روش ضربه‌ای
• قالب سازی پلاستیک به کمک گاز
• قالب سازی پلاستیک به روش فشرده
• قالب سازی پلاستیک به روش اکستروژن
• قالب سازی پلاستیک چرخشی
• قالب سازی پلاستیک به روش تزریق پلاستیک
صنعت قالب سازی مدرن ثابت کرده است انواع روش های قالب سازی پلاستیک به تولید قطعات با کیفیت کمک کرده است و بسته به شرایط و نوع قطعه باید روش قالب سازی پلاستیک برای تولید قطعه را انتخاب کرد. در ادامه مقاله به بررسی دو روش کاربردی قالب سازی پلاستیک، تزریق پلاستیک و فشرده سازی، معایب و مزایای آن ها و مقایسه این دو با یکدیگر می پردازیم.

قالب سازی پلاستیک به روش تزریق پلاستیک
در صنعت قالب سازی به روش قالب تزریق پلاستیک برای تولید قطعه ابتدا از قطعه مورد نظر یک طرح اولیه تهیه می کنند. به بیان ساده تر ساخت قالب تزریق پلاستیک با طراحی قالب تزریق پلاستیک آغاز می شود. بعد از مرحله طراحی شروع به ساخت قالب می کنند. مرحله ساخت قالب مرحله حساسی است زیرا کیفیت نهایی قطعه بسیار به این مرحله وابسته است. قالب تزریق پلاستیک از دو قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراحل قالب تزریق پلاستیک و انواع دستگاه های تزریق پلاستیک به مقاله زیر مراجعه فرمایید.

طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک


در نهایت در مرحله تزریق پلاستیک ماده اولیه پلاستیک (که معمولاً به صورت گرانول هستند) به حالت ذوب درآمده و سپس به داخل قالب تزریق می شود. گرانول‌های پلاستیکی در داخل دستگاه تزریق پلاستیک پس از حرارت دیدن به حالت مذاب یا رزین در می آیند. تزریق داخل قالب به وسیله نازل های دستگاه تزریق پلاستیک انجام می شود.

مواد مذاب داخل مارپیچ یا پیستون های دستگاه تزریق پلاستیک حرکت کرده و شکل قالب را به خود می گیرند در این زمان یک مکث کوتاه در دستگاه اتفاق می افتد و پس از اینکه پلاستیک مذاب سر تا سر قالب را پر کرد عمل خنک کردن رخ می دهد. در صورتی که ماد ه پلاستیکی خنک نشده باشد احتمال اینکه قطعه تغییر شکل دهد زیاد است. پس از آن قالب از قطعه جدا شده و قطعه ای با کیفیت به روش قالب سازی تزریق پلاستیک حاصل می شود.

قالب سازی به روش فشرده سازی (CIM) :
در روش قالب سازی پلاستیک به روش فشرده سازی، ماده اولیه پلاستیک مذاب و گرم است با این تفاوت که خود قالب نیز گرم است. این روش از قالب سازی برای محصولاتی مناسب است که دیواره نسبتاً ضخیم دارند و در تیراژ پایین تر قرار است که تولید شوند.

 

در قالب سازی پلاستیک به روش فشرده سازی چون هم ماده اولیه و هم قالب گرم است قطعه خروجی دارای مقاومت بالایی می شود. قطعات حاصل از این روش جایگزین خوبی برای قطعات فلزی شکستنی هستند. این قطعات نسبت به فلز هم مقاومت بالایی دارند و هم هزینه کمتر دارند. این ویژگی از مزایت بالای تولید قطعه به روش فشرده سازی حکایت دارد.

اگر به گذشته نگاه کنیم قالب سازی در دوران قدیم مشابه اصول اولیه قالب سازی به روش فشرده سازی است. بیشتر مواد گرما سخت در تولید قطعه پلاستیک به روش قالب سازی فشرده استفاده می شوند و ترموپلاست ها بیشتر برای قالب سازی به روش تزریق پلاستیک کاربرد دارند.

تفاوت قالب تزریق پلاستیک با قالب فشرده سازی
قالب سازی به روش فشرده سازی و قالب تزریق پلاستیک از برخی جهات بسیار مشابه یکدیگر هستند، اما با تفاوت هایی غیر قابل چشم پوشی. در قالب سازی به روش تزریق پلاستیک توضیح دادیم که قالب ها از دو بخش جدا شونده تشکیل می شوند و ماده پلاستیکی به داخل حفره قالب تزریق می شود این در حالی است که در قالب سازی فشرده قالب در اطراف ماده پلاستیکی گرم بسته می شود.
قالب سازی پلاستیک به روش های مختلفی انجام می شود اما زمانی که قطعه تولیدی پیچیدگی بالایی داشته باشد و طرح آن دارای جزئیات بیشتر باشد قالب سازی به روش تزریق پلاستیک مناسب تر است و زمانی که طرح اولیه قطعه ساده باشد قالب سازی به روش فشرده سازی مناسب تر است.
اصولاً قالب سازی به روش تزریق پلاستیک زمان تولید کوتاه تری دارد و زمانی که قرار است از تولید انبوه یک قطعه صحبت کنیم قالب سازی پلاستیک به روش تزریق پلاستیک بسیار مقرون به صرفه تر از قالب سازی به روش فشرده سازی است.
طبق یک قاعده کلی هزینه ابزار و وسایل مصرفی در قالب سازی به روش فشرده پایین است و مواد کمی در این روش به هدر می روند پس زمانی که قالب ساز دارد با یک ماده اولیه گران و بسیار ارزشمند کار می کند قالب سازی به روش فشرده سازی مقرون به صرفه تر می شود.
قالب سازی به روش قالب تزریق پلاستیک بهتر است یا قالب سازی به روش فشرده سازی؟
به طور کلی نمی شود گفت که قالب سازی به روش قالب تزریق پلاستیک بهتر است یا قالب سازی به روش فشرده سازی. آنچه که می توان گفت این است که بسته به شرایط هر یک از این روش ها مناسب هستند. زمانی که سفارش محصول و قطعه کم است، ماده اولیه گران است و طرح اولیه قطعه ساده است بهترین گزینه قالب سازی به روش فشرده سازی است و زمانی که سفارش قطعه بالاست و طرح اولیه پیچیدگی بالایی دارد قالب تزریق پلاستیک بهترین گزینه است.
در مقالات بعدی در رابطه با دیگر روش های قالب سازی پلاستیک و کاربردهای آن ها بحث می کنیم. شرکت قالب سازی فن آور پلاستیک از سال 1379 در زمینه طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک دارای نمونه کارهای موفق زیادی است. این شرکت دارای واحد تزریق پلاستیک بسیار مجهز همراه با تجهیزات پیشرفته این مجموعه شامل ماشین تزریق PLC، گازگیری برای مواد مهندسی، میکسر رنگ با مواد و چیلر برودتی و … می باشد.

 

بررای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک در شرکت فن آور پلاستیک با واحد بازرگانی تماس بگیرید.

قالب سازی پلاستیک و انواع روش های قالب سازی پلاستیک قالب سازی پلاستیک به روش تزریق پلاستیک و فشرده سازیقالب سازی چیستطراحی و ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک – قالب سازی پلاستیک و انواع روش های قالب سازی پلاستیک

 


برچسب: قالب سازی پلاستیک، قالب تزریق پلاستیک، تزریق پلاستیک، قالب سازی فشرده، فشرده سازی،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۴۹:۴۳ توسط:نویسنده موضوع: نظرات (0)